keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Ustupi Dorogu Duraku

Siinä se komeilee otsikossa- paras ohje Venäjän teille, mikä tuli ajokoulun opettajalta: Anna Tietä Idiootille. Totta, sillä on voinut pärjätä varsin pitkälle. On toki paljon muutakin. Osa on asioita mitkä vain hauska tietää, osa ihan oikeasti tärkeää infoa. Tässä tulee siis Pohjoisen Vaimon kaksi kopeikaa aiheesta autoilu Venäjällä!
----------------------------------------------------------------------------

1. Jokaisesta autosta voi nähdä mistä kaupungista tai alueelta auto omistajineen on. Tätä hauskaa bongausleikkiä Pohjoisen Vaimo perheineen harrastaa aina ollessaan pois Moskovasta, myös Suomessa. Esimerkiksi Moskovassa rekisteröidyissä autoissa on rekisterilaatan viimeiset numerot jotkut vastaavista: 77, 97, 99, 197, 199, 777. Pietarin numerot ovat 78, 98 ja 178. Karjalassa on käytössä nro 10. Pietarin läänin nro on 47.

2. Jos rekisterikilvet ovat värilliset, niin se voi tarkoittaa jotain vastaavista: SINISET kuuluvat sisäministeriön alaisuuteen ja poliisiautoissa kuuluu olla siniset kilvet. KELTAISET kilvet kuuluvat takseille. PUNAISET diplomaateille, ja MUSTAT armeijalle kuuluville ajoneuvoille.

3. Lain mukaan uusilla ajajilla kuuluu olla autossaan HUUTOMERKKI tarra ensimmäiset kaksi vuotta. Tarraa voi pitää kauemminkin jos tuntee itsensä vielä epävarmaksi ajajaksi, mutta minimi aika on sen kaksi vuotta. Sakkoja ei saa vaikka uudella ajajalla ei olisikaan tarraa, tosin poliisi voi asiasta puhutella. Toinen lainvaatima tarra on suuri Ш kirjain, mikä tarkoittaa autossa olevan nastarenkaat. Tämänkään tarran poissaolosta ei saa sakkoja, mutta kolaritilanteessa myös nastarenkaisen auton voidaan katsoa olevan syyllinen toisen auton aiheuttamaan kolariin, jos tässä nastarenkaisessa autossa ei ollutkaan sitä Ш tarraa. Tämä siksi että tarra informoi muita autoilijoita nastarenkaisen auton lyhyemmästä jarrutusmatkasta.

4. Venäläiset rakastavat antaa kaikenlaista muutakin informaatioita takalasinsa kautta, vaikka laki ei näin vaadikaan. Korkokenkä kolmion sisällä huomauttaa muille tielläliikkujille että ratin takana on nainen. Vaikka Pohjoisen Vaimo kyseenalaistaa suuresti tämän tarran tarpeellisuuden, niin toisaalta Moskovan liikenteessä on ihan riittävästi naisia ajamassa juurikin todella korkeilla koroilla. Se ei tunnu turvalliselta ajatukselta.
Poliittisia kannanottoja on paljon tarrojen muodossa, isänmaallisia sotien muisteloita, sekä tarroja mitkä varoittavat toisia kuljettajia ärsyttämästä liikaa alituisella tööttäilyllä. Useat kuskit myös pyytävät välittämistä tieltä toisiltaan, ilmoittamalla tarralla että autossa on lapsia- joskus myös kuinka monta niitä lasta on. Parin viime vuoden aikana Moskovan teillä on lisääntynyt myös "synnytyslahja" autot, mitkä ovat peitettynä lepertelyyn yleensä joko vaaleanpunaisilla tai sinisillä kirjaimilla. "Kiitos mussukka kun annoit minulle tyttären", "Rakas, kiitos pojasta". Pohjoisen Vaimo tähän muistiin kirjoittaa, että Alkuasukasmies on useita vuosia jäljessä näiden lahjojen antamisessa.

5. Lain mukaan lasten kuuluu olla turvaistuimessa 12v ikään saakka. Pohjoisen Vaimon kokemuksen mukaan liikennepoliisi on jo varsin tarkka tästä asiasta- siinä missä lain voimaantulo vuotena (2007), lapset vielä keikkuivat suurimmaksi osaksi autoissa ilman istuimia ja usein myös ilman vöitä ilman että kukaan asiasta olisi huomauttanut, nykyään siitä todentotta saa sakot. Ihan alkuunsa lain voimaantulon jälkeen ei ollut väliä millaisessa istuimessa lapsi istuu kunhan nyt oli jotain alla, voi nykyään saada vielä sakon erikseen jos istuin ei täytä Euroopan turvallisuus vaatimuksia.
Tässä joitain yleisiä sakkosummia vuonna 2016:
-lapsi ilman turvaistuinta 3000r
-kuljettaja tai matkustaja ilman turvavyötä 1000r
-Moskovan kaupungin sisällä parkkimaksun maksamatta jättäminen 2500r
-ylinopeus 20-40km/h 500r
-ylinopeus 40-60km/h 1000-1500r
-60-80km/h 2000-2500km/h tai ajokortti jäähylle 4-6kk ajaksi
-80km/h + ylinopeus 5000r tai ajokortti jäähylle 6kk ajaksi
-juopuneena ajaminen 30 000r ja ajokortti jäähylle 18-24kk ajaksi
(Vuoden 2016 alusta sakot ovat puolittuneet JOS ne maksaa lyhyessä ajassa nopeasti sakon saamisen jälkeen. Tämä ei koske kuitenkaan kaikkia sakkoja, eikä ole tietoa koskeeko se ulkomaalaisten tielläliikkujien sakkoja)

6.  Liikennepoliisin pysäyttäessä ajoneuvon on hyvä muistaa muutama lain vaatima seikka, mitkä koskevat sekä poliisia että pysäytettyä ajoneuvon kuljettajaa. Esimerkiksi nämä asiat on hyvä huomioida:
-ajajan ei tarvitse poistua autosta jollei siihen ole täysin pätevää syytä
-poliisin kuuluu selkeästi kertoa oman nimensä sekä virka-asemansa
-seuraavaksi pysäytetyn ajoneuvon kuljettajan kuuluu tietää syy pysäytetyksi tulemiseen- jos syytä ei anneta, hänen ei tarvitse esittää poliisille edes ajokorttiaan
-tilanteessa jossa ei voi olla varma, työskenteleekö ihminen oikeasti liikennepoliisissa, voi pirauttaa alueellisen liikennepoliisin numeroon ja kysyä asiasta

7.On myös asioita mitä voi kannattaa laittaa merkille liikennepoliisin suhteen, jos Venäjällä ajelu on uusi asia:
-poliisiauton kuuluu olla näkyvillä, puskista ja piilosta valvominen on kiellettyä. Auto ei saa olla maskeroitu tai peitetty
-pimeällä poliisiauto saa olla valvonnassa vain valaistuilla paikoilla
-pimeään aikaan tienvarrella seisoskeleva liikennepoliisin tulee olla varustettu heijastinliiveillä
-poliisiauton ollessa ajossa, lainmukainen ajoneuvon pysäyttäminen kuuluu tehdä joko hälytysvalojen avulla tai kaiuttimen kautta kerrotulla käskyllä tai jollakin muulla äänimerkillä tai käsimerkillä
-jos on joutunut poliisin puhalluttamaksi, voi vaatia vielä virallista lääkärin tarkistusta/verikoetta

8. Omia oikeuksiaan valvoessaan on lain sallimaa tehdä video tai ääninauhoite poliisin kanssa keskustelusta. On mahdollista että virkavallan edustaja ei siitä pidä, tai pyytää sen keskeyttämään, vaikka se on poliisilta LAINVASTAINEN pyyntö. Mahdollisessa oikeustilanteessa nauhoitetta saatetaan käyttää todistusaineistona- tai jättää käyttämättä. Uusi laki asiasta on muodostumassa, toistaiseksi nauhoitetta ei ole pakko käyttää oikeudessa (siis hyväksyä todistusaineistoksi).

9. Muutamia asioita mitkä eivät liity lakeihin, vaan yleiseen- omaan turvallisuuteen ja sujuvampaan autoiluun. Pohjoisen Vaimo suosittelee tankkausta ainoastaan tunnetuilla suuremmilla bensiksillä, sillä pienet yksityisomisteiset asemat voivat myydä ihan mitä tahansa. Yön hiipiessä ei kannata jäädä renkaanvaihtoon keskelle metsää, ainakaan yksin, eikä autonovet auki. Kun vaihtaa rengasta kannattaa lukita siksi aikaa autonovet. Tienvarresta ei kannata ostaa lasinpesunestettä, sillä niissä on usein seassa luvattomia aineita.

10. Kaikkein viimeisimpänä mutta Pohjoisen Vaimon mielestä juuri tärkeimpänä ohjeena Venäjän teille, on huomioida agressiiviset autoilijat. Vasempaa kaistaa ei kannata käyttää ilman halua kaasutella lujempaa, sillä jos siellä köröttelee 60km/h niin saattaa saada liiankin kovan opetuksen. Yksi yleisimmistä opetuksista on nopea ohitus auton eteen, ja jarrut täysillä pohjaan. Pohjoisen Vaimo haluaa huomauttaa että tilanne on todella kiperä ja kuumottava kun ajaa 90km/h liukkaalla tiellä, ja samaan hengenvetoon kertoo että on onni, että he ovat vielä elossa. Tätä kikkaa ei käytetä enää Moskovan sisällä tiekameroiden vuoksi, mutta on todella yleinen suurilla maanteillä kaupunkien ulkopuolella.
On myös todella hyvä muistaa että kaikille päänaukojille ei tarvitse aukaista auton ikkunaa kuunnellakseen valitusta, jos esimerkiksi mitään kolaria ei ole tapahtunut. Valitettavasti löytyy kuumakalleja jotka blokkaavat teitä, liikennettä ja autoja jos ovat todenneet että heidän kuninkaallisuuttaan ei päästettykään risteyksestä ensimmäisenä, tai jotakin muuta yhtä pätevää. Silloin kannattaa varmistaa että autonovet ovat lukossa ja odottaa jos kaveri rauhoittuu, taikka muu liikenne hermostuu hänelle. Vastaavia tilanteita varten voi kyllä pitää mukanaan poliisin numeroa, sekä kameraa valmiina ottamaan kuvaa blokkaajasta ja hänen autostaan (rekisterinumero ylös!!).

..........................................................

Tekstissä olevat lakeihin liittyvät asiat on otettu muutamalta venäjänkieliseltä nettisivulta, jotka ovat erikoistuneet autoiluun, sekä Venäjän liikennepoliisin sivuilta. Lait muuttuvat Venäjällä rivakasti, joten huomautuksena tähän- samat asiat ovat tuskin päteviä enää ensivuonna, puhumattakaan vaikka vuodesta 2020.

Pohjoisen Vaimo toivottaa hauskoja ja turvallisia autoiluretkiä Venäjän teille. Ja malttia kaikille, roppakaupalla.


Ei kommentteja: